sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Kaunistava aamupirtelö

Mun iho on jostain syystä kuivunut ihan hirveästi tässä viimeisen parin viikon aikana, joten pakko ottaa kovemmat konstit käyttöön. Mitkään ulkoapäin toimivat kosmetiikkatuotteet eivät tässä kohtaa enää(lukijan toiveesta;)) auta, joten täytyy keskittyä sisäiseen tankkaukseen. Useastihan ruokavalioita kritisoidaan siitä, että kalorien pelossa hyvien rasvojen syöminen unohtuu. Niillähän on painonhallinnassa päinvastainen vaikutus kuin usein kuvitellaan ja kohtuudella syötynä rasvat jopa tehostavat aineenvaihduntaa. Opiskelijana kalansyönti jää vähäiseksi, joten omega3-valmisteen syöminen tukee tasapainoa rasvojen saannissa. Ruokavaliosta rasvaa kuuluisi saada noin 30% päivän tarpeesta, että keho jaksaa toimia hyvin ja iho pysyy kauniina.


Välttämättömät rasvahapot vaikuttavat solukalvoilla veden pidätyskykyyn, joten vaikkapa ihon hilseily voi johtua niiden puutteesta. Niitä tarvitaan myös hermoston kehitykseen, näön tarkkuuden ylläpitoon ja haavojen paranemiseen, - Tarja Heikkinen ravitsemusterapeutti


Tässä siis superterveellinen ja ihon kuntoa parantava aamupalasmoothie:


Banaani - avocado - puolukkasmoothie


1 banaani
1 avocado
kourallinen tuoreita puolukoita
loraus soijamaitoa
muutama jääpala
pieni kourallinen pähkinöitä (esim. cashew)





Puolukka sisältää mangaania, ravintokuitua ja E-vitamiinia. Puolukasta löytyy myös monia erilaisia polyfenoleja, joiden terveysvaikutuksia tutkitaan paljon. Tämä marja sisältää mm. lignaaneja, proantosyanidiineja sekä resveratrolia.

Miten se toimii? E-vitamiini auttaa arpien, palovammojen, tulehdusten ja ihoärsytysten paranemisessa. E-vitamiini tunnetaan myös antioksidanttina, joten se auttaa kuivaa, hilseilevää ihoa ja suojaa sitä vaurioilta.

Avocado Sisältää runsaasti ihon tarvitsemia A-, B- ja E-vitamiineja sekä lesitiiniä. Ehkäisee pigmenttiläiskien muodostumista. Vahvistaa couperosaihoa.  Suositellaan myös atooppisen ihon hoitoon.

Miten se toimii? A-vitamiini saa ihon näyttämään raikkaalta ja tasaväriseltä. Lisäksi A-vitamiini vaikuttaa positiivisesti päänahkaan ja näköön. Ilman A-vitamiinia iho kuivuu ja muuttuu kutisevaksi, ja se saattaa myös menettää joustavuuttaan.

Banaani, avocado ja cashewpähkinä: B-vitamiini

Miten se toimii? B-vitamiini rauhoittaa hermostoa ja vaikuttaa mielialaan. Lisäksi se vähentää näppylöiden syntymistä. B-vitamiini toimii myös aineenvaihdunnan tehostajana sekä hiuksien, ihon ja lihaksien vahvistajana.

Cashewpähkinät

Näissä pähkinöissä on rasvaa 40 prosenttia ja pro­teiineja 17 prosenttia. Suurin osa rasvois­ta on samoja kuin oliivi­- ja rypsiöljyssä. Cashewpähkinä sisältää myös paljon kaliumia, magnesiumia, sinkkiä, kuparia, rautaa ja tryptofaani­aminohappoa, josta muodostuu aivoissa onnellisuushormoni serotoniinia. Hyvä tryptofaani-suhde on taateleilla, papaijalla ja banaaneilla. Näitä syömällä serotoniinitasoa voi nostaa.



Mun tarkkailulistalla on myös tällaiset tekijät, jotka vaikuttavat ihon kuntoon:


-Suoliston kunnon parantaminen (ärsyttävien ruoka-aineiden välttäminen, probiootit, psyllium-kuitulisä)
-Mahdollisten ruoka-aine allergeenien välttäminen 
-Luonnollisten rasvojen runsas saanti (omega3-rasvahapot, kylmäpuristetty oliiviöljy, hampunsiemenet, pähkinät)
-Prosessoidun ruuan ja lisäaineiden sekä kemikaalien välttäminen
-Antioksidanttien riittävä saanti (marjat ja hedelmät)
-Riittävä auringon- ja D-vitamiinin saanti (tällä hetkellä d-vitamiinilisä)
-Muiden mahdollisten ärsyttävien tekijöiden välttäminen (vaatemateriaalit, homevauriot, pöly)
-Riittävä uni ja stressin välttäminen

/Marjo

4 kommenttia:

  1. oi kuulostaa ihanalta toi smoothie! Mulla on kans tollanen ihon kuivumisongelma mutta mielestäni syön tarpeeks hyvälaatusta rasvaa, mutta voisi sitä kyllä kokeilla syödä enemmä.. Hiukset ja iho kiittäisi varmaan :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ainakin vaikuttaa aivan älyttömästi pitkällä aikajuoksulla rasvojen syönti mun hiuksiin, kynsiin ja ihoon! Kannattaa kokeilla laittaa pellavansiemenrouhetta aamupuuroon tai chia-siementen liotusta vaikka appelsiinimehun joukkoon! :D

      Poista
  2. Kuulostaa herkulliselta ja vielä kun siihen lisätään nuo kaikki terveysvaikutukset niin huh! :D Pakko testata täällä.. Tuo ei varmaan oo mitenkään makea kun ei puolukoistakaan tuu sellaista makeutta kuin monista muista marjoista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää oli niin maukas!! Ei yhtään liian kirpeä, kun toi bansku toi just sopivasti makeutta! :) Yritän välttää turhaa sokeria, kun muutenkin tää syksy väsyttää jo niin pirusti!! :D

      Poista

Thanks for leaving a comment, I greatly appreciate your taking time to do so!