torstai 24. lokakuuta 2013

A balanced diet is a cookie in each hand



Mä olen aina rakastanut ruokaa ja mulla on myöskin ollut aika terve suhtautuminen siihen koko ikäni. Kasvatus on tehnyt tehtävänsä ja muutenkin rakastan erilaisia salaatteja, hedelmiä ja pähkinöitä. En juuri koskaan käy syömässä perinteistä läskiruokaa enkä eineksiä ja olen vähentänyt riisin, pastan, perunan ja viljojen syömistä myöskin tuloksena parempi elämänlaatu ja pirteys. Olen siltikin koukussa jollain tapaa sokeriin. Oikeastaan suolaiset herkut eivät ole koskaan olleet mun juttuni, mutta irtokarkkihyllyllä on houkutus aivan kaamea. En nyt siltikään mitään ihan hullua säkkiä karkkia osta, mutta mielestäni aivan liikaa. Seurauksena on vaan pöhöttynyt olotila ja nopea energiatason nousu ja lasku.

Koska nyt satun olemaan luonteeltani tällainen, että haluan aina tietää syitä ja seurauksia, niin se pätee myöskin ruokavalioon mun kohdallani. Täytyy selittää itselleen, miksi haluaa makeaa niin paljon! :D Musta on kiva lukea uutisia uusimmista hullutuksista, eikä se sinällään tarkoita, että lähtisin kaikkiin dieettivillityksiin mukaan. Kunhan huvikseni lueskelen kaikennäköistä kriittisin mielin.







Pyrin tietoisesti välttelemään turhia lisäaineita, keinotekoisia väriaineita tai ylipäänsä mitään, joka ei ole luonnosta lähtöisin luonnollisessa muodossaan. Mua rehellisesti inhottaa kaikki yliprosessoitu epämääräisissä pakkauksissa. Täytyisi lopettaa kokonaan makeutusaineiden käyttökin, kun niistä on tullut niin paljon luettua kaikkea negatiivista vuosi toisensa perään. 7up free limsa on vaan niin hyvää siltikin!! Jos mielialani on masentunut niin laihdun ja taas toisessa ääripäässä superonnellisena en muista innostuksissani syödä. Mun paino siis saattaa hyppiä monta kiloa sinne tänne eestaas. Mutta en ota siitä hirveesti stressiä. Jos ahdistaa lähden lenkille ja heti on olo ja mieli kevyempi. Opiskelijaelämää viettäessä on tullut huomattua sekin, että jos joskus harvoin sattuu kotosalla laittamaan ruokaa, niin tulee helposti syötyä liikaa sillä verukkeella, ettei viitsi roskiinkaan heittää kalliita ja ja hyviä aineksia. 




Näin naisena ollessa olen huomannut hormonien suuren vaikutuksen ruokahaluun, mielialaan ja yleisesti koko kehoon virkeystasosta lähtien. Tän takia musta on todella mielenkiintoista myöskin lukea eri ruoka-aineista, jotka vaikuttavat kehon hormonitasapainoon. Esimerkiksi syömäni Maca-jauhe tunnetaan erityisen hyvänä tasapainottavana tekijänä sekä miesten että naisten hormoneille. Myöskin erilaiset simenet ja pähkinät tekevät hyvää. Liika urheilukin sekoittaa vaan hormonitoimintaa, vaikkei uskoisikaan. Kaikki mitä itselleen tekee, mitä iholleen laittaa ja varsinkin sisäisesti nauttii vaikuttaa kehon tasapainoon. 

Olen tässä lueskellut netistä monia ruokavalioon ja hyvinvointiin vaikuttavia juttuja ja varsinkin muunnettu tärkkelys, jota on mm. mun lempparissa Arlan Keso- raejuustossakin, näyttää olevan suuri huolenaihe ja sen epäillään lisäävän lihavuutta enemmän kuin rasvan syöminen. Hirveää, kun olen kuvitellut syöväni tervellisesti vetäen kesoa monta purkkia, koska se nyt vaan sattuu olemaan älyttömän hyvää!

Tässä hyvä juttu englanniksi selluliitin vähentämisestä ruokavaliolla.

Tässä taas ruoka-aineiden vaikutuksesta kehon hormonitasapainoon.


Oletteko vielä kokeilleet vihersmoothieita?
Nehän ne vasta superterveellisiä olisivatkin, mutta musta ne on myöskin aivan järkyttävän pahoja. Kokeilin  Thaimaassa ollessani niitä pariinkin eri otteeseen ja seurauksena juoksin hotellille oksentamaan ja paha olo senkun kesti. :D Eli ei mulle.





Käytiinkin juuri eilen ostamassa mamalle uusia superfoodeja mm. hampunsiemeniä.

Hampunsiemet sisältävät paljon omega 3 rasvahappoja, proteiinia, kuitua ja aminohappoja.
Maistuvat hyviltä ja ovat loistava lisä salaatteihin, sellaisenaan tai vaikka leipätaikinaan! :) Täällä lisää tietoa.


<3 Mabsu

6 kommenttia:

  1. Kiva postaus :) Itekkin oon ruvennut kiinnittämään enemmän ja enemmän huomiota ruuan puhtauteen ja muutenkin ruokavalion vaikutuksiin. Tällä hetkellä on kokeilussa maidoton ja gluteeniton ruokavalio, kun olen niin paljon saanut lukea sen hyödyistä. Mikään ei ole vialla, kunhan uteliaana kokeilen :D

    Nykyjään saisi kyllä vältellä aivan kaikkea, sillä jossain on joku aina sitä mieltä että jokin ei ole hyväksi D Mutta eipä tässä nyt kokeilemalla mitään menetä ;D Ihania noi kuvat, mistä oot löytänyt ?? :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos huipusta kommentista!:) Näitä kivoja inspiroivia kuvia löytyy pinterestistä. Ihania ideoita ja vähän vaihtelua perus safkaan. ;) Hei tule sitten ihmeessä kertomaan, miten tuo ruokavalio vaikuttaa!! Muakin kiinnostaa löytää aina se oma juttu ja kokeilla kaikkea! :)

    VastaaPoista
  3. Tosi inspiroiva postaus! :) Mulla on vähän ruokailu repsahtanut kesän jälkeen ja pitäisi päästä taas kiinni terveellisempään syömiseen. Oon kanssa ihan järkyttävä sokerihiiri ja etenkin suklaa on suuri heikkous! Oon sitä mieltä, ettei niitä saa kieltää itseltä, mutta olisi kiva jos joskus siellä irtokarkkihyllyllä muistaisi miten huono olo niistä oikeasti tulee :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on kyllä kans aivan lipsunu ote kesän jälkeen! :D No kyllä tässä onkin hyvä pikkuhiljaa liittyä johonkin salille jäseneksi, kun ulkonakin alkaa jo oleen niin kylmä! ;) Mä en kans kykene mihinkään kieltäytymiseen kokonaan, mutta sellanen pieni itsehillintä ei silti olis pahitteeksi! :D

      Poista

Thanks for leaving a comment, I greatly appreciate your taking time to do so!